Prijedlog zajedničkih aktivnosti za rad s djetetom u obitelji

– podupiranje komunikacijskog i socio-emocionalnog razvoja

Dragi roditelji, ako ste primijetili da vaše dijete pokazuje odstupanje u komunikaciji i/ili socio-emocionalnom razvoju, deficit pažnje, nesuradljivost, ignoriranje i sl. u nastavku je prikaz aktivnosti koji će vam pomoći doprijeti do djeteta i potaknuti njegov komunikacijski i socio-emocionalni razvoj. Vrlo je važno naglasiti da slijedite vodstvo djeteta – pratite interes djeteta i pridružite mu se u onom u čemu ono uživa. Oponašajte dijete u onome što radi – uđite u djetetov svijet – igrajte se na način na koji se dijete igra, komunicirajte na način na koji dijete komunicira (brbljanjem, smijanjem, gugutanjem, smiješnim izrazima lica).

PRIJEDLOG IGARA:

ZA POTICANJE KONTAKTA OČIMA

Kontakt očima je izrazito važan dio komunikacije.

  • Igrajte igre skrivača s djetetom (ku-ku) u kojima pokrivate svoje lice rukama ili komadom tkanine.
  • Dok imenujete određeni predmet, držite ga u blizini svoga lica kako biste djetetu olakšali da vas slijedi (npr. „Ivane, vidi… autobus!“)
  • Učinite nešto smiješno i neočekivano, na primjer, stavite igračku na svoju glavu. Ukoliko vaše dijete ne uoči ili ne reagira na ono što ste učinili, potaknite ga da vas pogleda i potom mu pružite taj predmet.
  • Pružite djetetu priliku da pere vaše lice, češlja vašu kosu ili da boji vaše lice i slično…
  • Stavite naljepnice na svoje lice ili svjetlucavu periku na glavu. Potaknite dijete da skine te iste naljepnice ili da vas promatra dok pjevate i radite smiješne grimase.

KONTAKT OČIMA I ZAJEDNIČKA INTERAKCIJA

Uspostavljanje kontakta očima nam omogućuje da pridobijemo pažnju druge osobe i da se pritom nešto dogodi.

  • Koristite igračke koje se aktiviraju, kao što su, na primjer, igračke na navijanje te pritom recite „Tri, četiri …“ na uzbudljiv način i u trenutku kad dijete pogleda igračku te potom vas, pokrenite igračku i recite „Sad!“
  • Na isti način sudjelujte u igrama kao što su: puhanje mjehurića, loptanje, aktiviranje igračaka pomoću prekidača, škakljanje, puhanje balona (napušite balon te ga potom pustite bez da ga zavežete).
  • U trenutku kada vaša zajednička igra završi ili kada ispušete sve mjehuriće, pitajte dijete želi li nastavak („Još?“). Cilj vašeg pitanja je da vas dijete pogleda ili da vokalizirajući da znak da želi još.

GESTA POKAZIVANJA

Pokazivanje nam pomaže da podijelimo s drugima naše želje ili potrebe. Ukoliko vaše dijete ne koristi gestu pokazivanja, vi mu poslužite kao model.

  • Omiljeno piće ili predmet djeteta stavite izvan njegova dosega, ali na način da ga može vidjeti. U trenutku kada uočite da dijete želi taj predmet, najprije vi pokažite na predmet uz pomoć geste pokazivanja. Djetetu pružite predmet u trenutku kada ono samo pokuša ponoviti gestu pokazivanja.
  • Potaknite dijete da vam upiranjem prsta pokaže što želi. Tijekom obroka, igre, oblačenja stvorite prilike u kojima dijete ima mogućnost izbora.
  • Pri zajedničkom listanju slikovnica imenujte sve što vam vaše dijete pokazuje. U imenovanju valja biti oprezan i brz kako bi dijete moglo povezati vaš komentar s crtežom kojega pokazuje.
  • Za vrijeme šetnje i vožnje automobilom pokažite djetetu avion koji leti, autobus, psa i sl. Uvijek je dobro slijediti i komentirati ono što vam dijete pokazuje.

INTERAKCIJSKE RAZMJENE

Razmjena je osnova interakcije s drugom osobom. Tijekom interakcije uvijek valja koristiti jednostavan jezik: „Sad Sara, sad mama.“

Sljedeće aktivnosti su odlične prilike za razmjene:

  • Gradite toranj
  • Nižite perle
  • Bojite jednostavne crteže
  • Slažite velike i jednostavne puzzle
  • Spuštajte automobile niz cestu
  • Prevrćite čunjeve
  • Kuhajte, miješajte, ulijevajte
  • Koristite lutke tako da vi imate jednu te se mijenjajte s djetetom na način da svaka lutka kaže nešto jednostavno poput „Bu!“
  • Izmjenjujte se prilikom pospremanja igračaka u kutiju ili ormar („Sad mama sprema, sad Tin sprema…“).